lunes, 5 de mayo de 2008

L'ús del PowerPoint

Un del temes interessants treballats a classe ha sigut el PowerPoint. Tots hem utilitzat aquest pograma per fer presentacions de treballs però potser mai ens havíem adonat de l'ús que realment feiem. Cada vegada les noves tecnologies s'estan incorporan a les aules i ja des dels més petits i és per això, que caldria aprofundir sobre l'ús que fem d'aquest programa, dels avantatges i inconvenients que hi ha, i a més, trobar alternatives.
Hi ha dos tipus d'ús en les presentacions; el tradicional, on es considera que el mestre és la font del saber i ha de transmetre el coneixement de la millor manera possible a l'alumne, i per tant, serien les classes magistrals. Això no vol dir que sigui negatiu, sinó que amb aquest ús és permet estructurar el discurs amb molta precisió i de manera formal, ja que l'alumne té la pantalla davant seu i fa de guia, a més permet incoporar imatges, crear esquemes, inserir so, animacions, videos. També, l'alumne té més facilitat per prendre apunts i per últim, es pot utilitzar una gamma de colors i formes diferents per aclarir continguts. Però alhora, pot passar que hi hagi massa informació en les diapositives i no siguin clares, que l'orador no expliqui, sinó que, ho llegeixi. Que els colors que s'utilitzin no siguin els adequats i això dificulti el significat, que és pot fer ús en excès d'elements multimedials. A més, que sinó hi ha un bon sistema de projecció, l'aula estarà a les fosques i això provoca cansament en els alumnes. I també, que pot passar que es produeixi un doble discurs, el de l'orador que va explicant i el de l'oient que va llegint a un ritme diferent.
I en front d'això, tenim les concepcions de les quals parteix Piaget i el constructivisme passant per l'aprenentatge social. Aquest ús és molt més creatiu. Es tracta d'unes presentacions innovadores que permeten treballar en espais i moments que van més enllà de la situació formal. Hi ha un abans i un després per part de l'alumne i professor. A més, les presentacions provoquen la interacció alumne/professor. També s'incorporen elements del llenguatge audiovisual com un element més que facilita l'expressió a classe i sobretot el treball referent a actituts, normes i valors. Tot encaminat a les emocions. Les presentacions són flexibles, dónen pas a la creació i l'aprenentatge cooperatiu. I per l'últim destacar, que el powerpoint dóna suport i potencia metodologies que conscientment vulguem emprar a classe.
Amb tot això, caldria translladar-se a l'àmbit educatiu en una classe d'infantil, jo posaria powerpoint per exemple per motivar-los alhora de fer una classe de plàstica, ensenyar-lis imatge...Així els hi donaríem idees. Un altre moment, seria al arribar a classe cada matí mentre els nens esperen que hi arribin tots, doncs van mirant la presentació. A més, per transmetre emocions, valors als nens. A través de la pantalla els nens veuen coses i és una manera diferent de transmetre idees. Qualsevol moment potser bo per fer ús d'aquest programa.

En definitiva, estudiar durant aquest dies totes aquestes qüestions m'han ajudat molt ja que tot seguit hem tingut que fer unes presentacions de powerpoint pels nostres companys i penso que hem fet un bon ús ja que, un ha sigut molt creatiu i entenedor. Hem fet arribar el missatge als nostres companys i que hi hagi una interacció i un diàleg. I l'altre, el vam preparar per exposar la teoria, però sense massa lletres, tant sols conceptes bàsics i clars. Aquest no el vam presentar, sinó tant sols, és una eïna d'estudi per a ells i juntament amb l'altre tenen el complement perfecte per entendre bé tot allò que s'explica.

No hay comentarios: